SkoleFlip

MatFlip

MatFlip er udarbejdet for Fonden for Entreprenørskab. Projektet blev lanceret i september 2016. Materialet ligger frit tilgængeligt for alle skoler i Danmark. Forløbet er allerede hentet til mere end 120 skoler i Danmark. 4500 elever har allerede haft fingrene i MatFlip. Så hent det helt gratis på Fondens hjemmeside.

Klik her og se vejledning og forklaring af forløbet:

 

 

Læs fagbladet Folkeskolens beskrivelse af projektet ved at klikke på linket

 

 

 

Klik på billedet og se et eksempel fra MatFlip til 8. klasse

MatFlip er modellering, entreprenørskab, erhvervsvejledning, IT og matematik på den sjove måde.

Materialet er støttet af Fonden for Entreprenørskab og er derfor 100% gratis at bruge.

Klik på logoet og brug MatFlip allerede i dag.

fonden logo

 

 

 

PROJEKTET

Projektet er bygget op over principperne for flipped learning. Materialet henvender sig til elever i på 8. klassetrin i faget matematik. I henhold til læseplanen for 7.-9. klassetrin er projektet bygget op efter undervisningsministeriets anbefalinger. Se planen her
Eleverne bliver stillet overfor en matematisk udfordring fra dagligdagen. Udfordringen skal nu løses i grupper. Ud fra løsningen, skal den enkelte gruppe nu definere, hvilke matematiske færdigheder de har gjort brug af. En af disse udvælges, hvorefter gruppen laver en ny video til en 6.kl. hvor denne matematiske færdighed indgår som en del af udfordringen.

Her kan du se en elevproduceret video ud fra en af de matematiske udfordringer de har fået. Her er der tale om entreprenant matematik:

Videoen er lavet af Karoline Sinding fra Tjørnegårdsskolen i Gentofte.

Se et eksempel mere her:

Denne video er lavet af Signe Riber Nøhr fra Tjørnegårdsskolen i Gentofte.

MatFlip understøtter kompetencemål i:larsoglone (2).Movie_Snapshot

-Matematik (se nedenfor)

-IT i undervisningen (klik her)

-Innovation (klik her)

-Uddannelse og job (klik her)

-Elevernes alsidige undervisning (klik her)

Kompetencemål fra EMU-matematik 7.-9. kl. Hvordan projektet understøtter dette.
Problembehandling

Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser

-Eleven kan vurdere problemløsningsprocesser

 

-I projektet er der indlagt 3 deadlines. Det er derfor vigtigt at eleverne får planlagt tiden optimalt.

-Der skal træffes valg i grupper omkring flere løsninger. Der skal både træffes løsninger på selve udfordringen samt skabes en ny video.

Modellering

Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model

-Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser, herunder med inddragelse af digital simulering

-Eleven kan vurdere matematiske modeller

-Det tilsigtes at eleven kan overføre udfordringen fra omverdenen til matematiske færdigheder.

-Ved at eleverne skal producere en ny video ud fra løsningen på udfordringen.

-Eleverne skal definere de matematiske færdigheder i udfordringen. Sammen skal de vurdere hvilken de vil formidle videre.

Ræsonnement og tankegang

-Eleven kan udvikle og vurdere matematiske ræsonnementer, herunder med inddragelse af digitale værktøjer

-I videoerne opstilles problemfeltet og der stilles en opgave. Opgaven er åben. Eleverne arbejder nu med at finde svar, der passer til den løsning de har ræsonneret sig frem til.
Repræsentation og symbolbehandling

Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation

 

-Sidste del af projektet handler om at benytte en matematisk færdighed, de selv har brugt i opgaveløsningen, i en ny video. Den nye video skal forklare begrebet på en visuel måde til elever på et lavere klassetrin.
Kommunikation

Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision

-Eleven kan kritisk søge matematisk information, herunder med digitale medier

-Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt om matematik på forskellige niveauer af faglig præcision

-I projektet indgår to præsentationer for egen klasse. Den ene præsentation går på idéudvikling til produktionen af egen video.

-I udfordringerne får eleverne brug for at søge priser og andre informationer til løsning af udfordringen.

-Eleverne skal udforme en video der passer til 6. kl. niveau.

Hjælpemidler

Eleven kan vælge og vurdere hjælpemidler til samme matematiske situation

-Det er åbne opgaver med flere løsninger. Eleverne skal vurdere hvordan de vil løse opgaven.

Følg SkoleFlip

Scroll To Top